Det var en gång..

På den gamla goa tiden.. Det vill säga en tid som jag la bakom mig den 12e Juni i år... Där fanns det en lärare som kallades för Hitler.. Denna man fick även titeln "Fröken Åkes mustasch" under min första termin på gymnasiet. Det var nämligen så att en klasskompis ropade efter fröken på en lektion, något som tydligen var väldigt känsligt! Fröken Åke röt till och förklarade med ilska i ögonen hur dum i huvudet denna klasskompis var som sa fröken till någon som faktiskt såg manlig ut.. Inte långt efter det fick jag och Isabel syn på en affisch om en teater som hette "Fröken Fleggmans mustasch" och det var ju bara för klockrent att vi var tvungna att skriva dit ett mer passande namn..För just det, han hade en mustasch...som kunde förknippas med Hitler. 
Sorgligt nog ledde denna fröken en diktartur i klassrummen, inte bara över eleverna utan också över vår andra klassföreståndare som olyckligt nog var svenskalärare vid fel tidpunkt och plats. Nu var det så att Fröken Åkes fysik och mattelektioner skulle råka illa ut eftersom en läsvecka hade planerats in. Och vem kunde in ha mer rätt än Åke i fysiken och matten är de ämnen som står över alla andra.

Jag ska säga att om man driver en diktatur som lärare i klassrummet vinner man inte mångas förtroende och det kunde medföra vissa problem.. Ja tro inte att det innebar några som helst problem för Fröken Åke, nej nej! Det var ju oss det var fel på så klart. Nog för att han borde söka karriär inom något annat yrke, men att han högt och tydligt gormar att han hoppas på att vi kommer bli arbetslösa bara för att ingen vill ta sig tiden att stanna kvar efter skolan i ett jävligt meningslöst möte, var kanske liiiiite att ta i.. Men ja vet inte, det kanske bara var sånt han klämde till med när han inte hade mer att försvara sig med.. För vid den här tidpunkten hade han ju redan sagt att vi skulle gå och lägga oss på en Sibirisk järnväg, höjt linjalen, och sagt en rad underförstådda pikar till de som faktiskt vågade säga emot.

Jag är så glad så glad, att jag och isabel sjöng ut min lycka på studentflaket och hånade Fröken Åke när vi passerade honom, tyvärr så har vi glömt VAD vi egentligen sa..

Iaf, anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag råkade träffa på Fröken Åke på mitt jobb.. men det tar vi nästa gång!

DAGENS ORD
Ta ingen skit! ;D speciellt inte från Hitler!


Kommentarer
Postat av: sandra

vem är åke då?! honom har jag missat! :P

2010-02-04 @ 21:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0