mytomananställd

Jag har under tre dagar denna vecka haft provanställning på en lampbutik i Karlstad, vet ingenting om något men jag lär mig, jag lär mig..

Denna dag började med att  jag frågar lite snällt om det är något jag ska göra.. sekunden efter tar jag ett steg bakåt och slår i en glaslykta som säkert inte är billig, och jag tänker - " JA INTE FAN VA DET ATT TA SÖNDER VAROR JAG SKULLE GÖRA IAF -IDIOT! " (Lyktan klarade sig finfint)

Idag har jag i stort sett jobbat självständigt hela tiden och tagit hand om massa kunder med frågor som rör allt mellan himmel och jord, när man snackar armaturer, lampor och elektronik..
Som sagt är jag ny och vet inte alls hur någonting fungerar, om ditt och datt finns i den och den färgen eller om lampan ska vara i ett badrum eller inte.. Så då gäller det bara att le och säga..
- ja vänta lite så ska jag titta efter på lagret! 
Tittar lite på lappen som hör till lampan de pekar på och låtsas som att jag kollar på ett ordernummer och nickar lite för mig själv för att se så självsäker ut som möjligt. Ja just det, det ska ju ligga på den hyllan det ja..
Går in på lagret och fattar ingenting, kommer tillbaka till kunden och säger, nej tyvärr vi hade inte den färgen.. Varpå kunden säger, okej men då kan jag ta dem i vitt, det får duga. 
SATAN tänker jag! Jag hittade ju inte ens den där jävla lampan! 
Men det är bara att fortsätta spela med så länge jag kan och jag ber kunden att vänta en stund till så ska jag hämta det på lagret. 
Jodå, efter ett tag kom jag ut lika lycklig som en ko på grönbete med varan i handen!

Och ibland, när man inte hittar alls... då får man helt enkelt chansa och ta med sig något ut i butiken, säga till kunden som redan förflyttat sig kassan att, "Jag ska bara se så att det är rätt", springer iväg och jämför varorna lite i smyg och pustar ut.. 

Något annat man kan göra för att verka trovärdig är att hålla med kunden om att lampan de tittar på kommer lysa precis så som de beskriver i sina önskningar om den, annars så har vi ju faktiskt öppet köp en vecka.. eller?

Vill man vara extra snäll, vilket jag gärna är, då kan man även ta 400 kr mindre betalt och vips så har kunden gjort ett kap på 3,90 kr!

Sen händer det ju att en och annan kund kommer in och frågar om man får röka här inne.. och för att vara så artig som möjligt skrattar jag och säger SJÄLVKLART!
Det skulle jag inte gjort..
Mannen börjar nu ta fram något ur bröstfickan och jag känner hur mina ögon växer.. Skojade inte den jäveln?! 
Som tur var tar han fram en spygrön pin till mig som det står något konstigt på och säger att den ska jag ha! Både jag och hans tjej börjar nu tycka att han beter sig liiiiite konstigt och vi utbyter blickar som " eh, vad händer? "...

Dagens ord
Lita på vad du lita vill... haha kan man ens säga så?

Kommentarer
Postat av: Malin

Haha jag ska alltså akta mig för dig när jag vill köpa en lampa? ;) Nejdå, men det där kommer du lyckas med snart ska du se! PUSS

2008-10-05 @ 23:05:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0